Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

tisdag 15 augusti 2017

Hemmagjord sambal oelek

Det bästa som finns är ju att kunna göra saker från grunden. Speciellt om man som jag odlar chili och gillar att ha lite hetta i maten. Förra året odlade jag röd chili, vilket jag aldrig tidigare hade gjort, och den blev i mina ögon gigantisk, men kanske också för att jag planterade den i en ganska stor kruka! Plantan växer ju utifrån sin krukas storlek...

Från början var jag väldigt skeptisk över om jag ens skulle få några frukter, eftersom så som jag såg det, alla blommor föll av! Men när jag efter någon vecka på semester och jag låtit mina växter vara utan mig ett tag, med bara en petflaska med vatten i för självbevattning, kom en väldigt trevlig överraskning. 

Först var jag lurad över alla blad som gömde frukterna, men allt eftersom blev bladen bara glesare och glesare, och frukten började få färg, jag tror jag fick ihop cirka 40 frukter på bara en planta.


Jag hittade och följde receptet nedan.

Sambal Oelek

20 chilifrukter
2 krm salt
1/2 dl vit-vinsvinäger
1 vitlöksklyfta
2 krm citronsyra

  1. Hacka chilin & vitlöken grovt och lägg i en kastrull.
  2. Vänd ner vit-vinsvinägern och låt sjuda upp i cirka en halvtimme, tills chilin är mjuk, vänd ner citronsyra, salt & peppar.
  3. Häll upp i rena burkar och förvara i kylen.

Den blev väldigt god, men inte så stark, så i år när jag även har odlat penis chili, fröer som jag fick från min kollega som verkligen gillar stark mat, och som jag fick smaka av, var verkligen stark! Min förhoppning är ju att kunna blanda vanlig röd chili med penis chilin, eftersom de ändå får samma röda färg och få en starkare sambal oelek. Men det återstår å se.

Penis chilin som jag nu väntar på ska bli röd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar