Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

tisdag 7 oktober 2014

Hemmagjord granola

Jag har kommit in i en period där jag tycker att frukosten smakar väldigt tråkigt... Därför blev jag tvungen att testa något nytt. 

Jag har allti uppskattat müsli, speciellt när jag var hemma hos mormor och åt F-müsli, ni vet den där med reklamen "Fina fräcka flickor äter F-müsli varenda dag!"

Men nu tyckte jag att den vanliga müsli också blev tråkig... Kollade därför bland mina samlade recept och hittade Granola. Och resultatet blev lite för gott! 

Here it comes!

Ingredienser;
1 dl havregryn
2 dl solrosfrön
3 dl rågflingor
1 dl hasselnötter

1 dl vatten
1 dl lönnsirap
2 msk olja
1 msk kanel

1 dl tranbär

Sätt ugnen på 200 grader.
Grovhacka hasselnötterna, blanda sedan tillsammans med gryn och solrosfrön i en skål. 
Blanda sedan ner vatten, lönnsirap, kanel och olja i grynblandningen (jag använde olivolja). 

Fördela ut granolan i en långpanna på bakplåtspapper. Rosta mitt i ugnen i virka 20 minuter, och rör om några gånger under tiden. 

Grovhacka tranbär om mindre bitar önskas. 
Ta ut granolan och häll på tranbären. Låt svalna och förvara sedan tät burk. 

Servera med naturell yoghurt.
Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar