Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

måndag 4 november 2013

Mias Spenat & Kycklingpaj

Matpajer kan man göra på hur många olika sätt som helst, och jag har testat en hel del vill jag våga påstå! Det här är en av mina favoriter, och när frugan hade ätit sin första tugga utropade hon "Fy fa-a-n vad gott det här var". Bra betyg på maten hamnar ju därför såklart på bloggen!
Ingredienser;
Pajdeg
3 dl mjöl
150 g smör/margarin
1 ½ msk vatten

Fyllning:
2 dl spenat
2 bröstkycklingfiléer
Körsbärstomater
Champinjoner
Fetaost

1 ägg
2 dl matlagningsgrädde
1 dl sweet chillisås
Riven ost

Starta ugnen på 225 grader. Börja med pajdegen, blanda mjöl, smör och vatten och tryck sedan ut det i en ugnssäker pajform - Förgrädda i mitten av ugnen i cirka 15 min. 
Skär kycklingen i små tärningar och krydda efter smak; Jag brukar krydda med salt, peppar, paprika krydda och curry.
Fördela spenaten i pajen och häll sedan i kycklingen. Skär tomater och champinjoner och lägg i pajen, samt fetaosten. Vispa ihop matlagningsgrädde, ägg och sweet chillisås i en bunke och häll sedan över fyllningen. Toppa med rivenost.
Sänk ugnen till 200 grader och grädda i mitten  av ugnen i cirka 25-40 minuter - kolla så äggstanningen är fast.

Mums!

Tips!
Att byta ut körsbärstomaterna till soltorkade tomater är riktigt gott!
Kom också ihåg, om du har några ingredienser i frysen - ta ut dem kvällen innan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar