Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

torsdag 12 december 2013

Choklad & nougat praliner

Något så enkelt och otroligt gott är den här underbara blandningen av choklad och nougat som jag minns mamma gjort sen jag var liten. Ett måste att dela med sig av till er mitt i allt julbakande!

Du behöver en del knäckformar, mörk eller ljus blockchoklad och nougat.

Börja med att lägga alla knäckformar på en plåt eller bricka.
Smält nougaten i en djup liten tallrik i micron (ta inte för mycket åt gången!), i cirka 30-40 sekunder. Blanda och eventuellt värm några sekunder till, ta sedan en liten sked och fyll upp till Max hälften av formarna. 
Låt stå tills nougaten stelnat.

Ta mörk eller ljus blockchoklad och värm i en djup liten tallrik i micron i cirka 1-2 minuter, rör och och värm eventuellt en liten stund till tills allt har smält.
Fyll upp formarna med choklad och ställ kallt.

Klart! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar