Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

onsdag 18 december 2013

Julmustkyckling med varm salladskål och lingon

Med inspiration från Linas matkasse, vill jag tipsa er om den här goda, snabba maträtten!
Ingredienser:
1 dl Crème Fraiche
2 dl Julmust
600 g Kycklingfilé
½ paket Lingon
300 g Salladskål
½ knippe Salladslök
Honung 
Kinesisk Soja 
1 tärning Kycklingbuljong 
Malen Ingefära
Olja 
Ris 
Salt 
Svartpeppar
Vetemjöl


1.    Koka 3 1/2 dl ris enligt anvisning på förpackningen.
2.    Dela kycklingfilé mitt itu på längden.
3.    Bryn kycklingen i lite olja i en gryta. Krydda med 3/4 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Kycklingen ska inte genomstekas utan koka färdigt i såsen.
4.    Strö över 1/2 msk vetemjöl. Späd med julmust, crème fraiche, kycklingbuljong,
1 tsk malen ingefära och 2 tsk kinesisk soja. Koka upp och låt puttra under lock på svag värme 10-12 min.
5.    Skiva salladslök (gärna av det gröna) och salladskål tunt.
6.    Fräs lök och kål hastigt i lite olja i en stekpanna. Ringla över 1 msk honung och smaka av med lite salt och svartpeppar.
7.    Lägg upp lingon i en skål. Servera julmustkycklingen med ris, varm salladskål och lingon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar