Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

torsdag 24 augusti 2017

Återkommande favorit - Rabarbercurd

I somras fick jag massvis med rabarber av min kära mamma, men efter att jag skurit ner dem har de fått ligga i frysen fram tills nu. Jag hade dock en baktanke när jag skar ner dem, då jag delade upp stjälkarna i färg. Rabarbern är som rödast närmast roten och blir grönare närmast det stora bladet, så alla röda delar hamnade i en påse, och de gröna i en annan - detta för att jag ville göra den gamla favoriten rabarbercurd med så röd färg som möjligt.


Börja med att göra puré av rabarbern.

Rabarberpuré

400 g rabarber
1/2 dl socker
1 msk vatten
1 krm vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker)

Vi börjar här; dela först rabarberna i små bitar och lägg i en kastrull tillsammans med socker, vatten och vaniljpulver. Koka på svag värme i ca 8 minuter. Mixa med mixer till en puré och låt koka ytterligare 20-30 minuter. Låt purén svalna. 

Detta ger lite mer än 3 dl, därför är det helt okej att smaka på purén utan att få dåligt samvete! 



Rabarbercurd
2 ägg
2 äggulor
1 1/2 dl socker
100 g smör
3 dl rabarberpuré

Vispa ägg, äggulor och socker vitt och pösigt. Smält smöret i en kastrull och dra sedan bort den från plattan. Vispa ner äggblandningen i smöret, ställ kastrullen åter på plattan och vispa samtidigt som smeten sjuder i 5-8 minuter. Smeten ska tjockna! 
Vispa tillsist ner 3 dl rabarberpuré i äggsmeten. 

Häll upp i burkar och förvara i kylen upp till en vecka, eller frys ner till senare tillfälle.


Vad har man curd till?
Du kan ha det som smaksättare till fikat, i exempelvis tårtor. Eller varför inte ta det på frukostmackan om man vill lyxa till det lite.


Lev fullt ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar