Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

tisdag 15 augusti 2017

Kycklinggratäng med dijonsenap och basilka

Då jag börjat odla här hemma, behöver man ju givetvis använda sig utav sin skörd. Jag har odlat både tomater, biff- körsbärs- och plommon- (eller) romanticatomater, basilika, timjan, chili hot lemon, röd chili och penischili.

I ett annat inlägg ska ni även få recept på den sambal oelek som jag gjorde från förra årets skörd av den röda chilin.

Men, nu hade jag massvis med basilika och körsbärstomater, så jag började söka efter recept med det tillsammans med kyckling och fann då detta goda recept.

Kycklinggratäng med dijonsenap och basilika
4 portioner

4 st kycklingfiléer
Smör att steka i
Körsbärstomater (valfritt antal efter smak)
1 kruka basilika
3 msk dijonsenap
2 dl vispgrädde (40%)
2 st vitlöksklyftor
2 dl créme fraiche
2 dl riven ost
salt
svartpeppar

Servera till:
Quinoa


  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Banka ut kycklingfiléerna eller beskär de i mindre bitar, stek sedan i smör så de får en fin yta. Lägg i ugnssäker form.
  3. Dela körsbärstomaterna och fördela över kycklingen. Hacka basilikan och strö över.
  4. Rör ut dijonsenapen med vispgrädden och pressa i vitlöken, blanda sedan med créme fraiche, salta och peppra. Häll sedan gratängsåsen över kycklingen och strö sist över ost.
  5. Gratinera i 20-25 minuter tills gratängen får en fin yta.
  6. Koka quinoa. 

Jag gjorde även en sallad till med lite tomat, gurka, avokado och paprika, givetvis med lite basilika till också. Det blev riktigt gott!
Till detta drack jag även det hemmagjorda flädervinet jag fått av mamma.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar