Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

måndag 9 september 2013

Bulgurmuffins med hallon & blåbär

Det här receptet har jag ändrat lite grann från ursprunget. Min mamma köper i mellan åt hem en matkasse där hon får en hel del goda middagar att laga, men det finns också olika tips, som att man till exempel borde rensa i skafferiet ibland - en utmärkt idé, då vissa saker bara står och blir gammalt.

Jag testade göra dessa muffins två gånger, och har bytt ut vissa ingredienser och/eller lagt något för att göra dem ännu godare!

15 små muffins
Ugn: 225 grader

½ dl okokt bulgur (ca. 2 dl kokt)
¾ dl rapsolja
1 ägg
1 dl yoghurt
1 tsk  kardemumma
3 dl vetemjöl special
¾ tsk bikarbonat
1½ dl stevia (eller strösocker)
Frusna hallon & blåbär

Koka bulgur enligt förpackningen och låt kallna. Blanda sedan ner olja, ägg och yoghurt med bulgurn i en bunke.
Blanda mjöl, bikarbonat, stevia och kardemumma, och häll sedan de torra ingredienserna i bulgurblandningen. 
Smeten ska vara ganska kletig, så använd gärna två skedar som hjälp för att fördela smeten i muffinsformarna. Tryck därefter ner de frusna hallon och blåbär i muffinsen, så mycket som du själv vill ha i dem. Jag tog ett hallon och 3-4 blåbär i varje muffins.
Grädda i mitten av ugnen i 10min - serveras direkt! 

Självklart kan man frysa ner muffinsen, men värm de då innan ni äter dem, det ger godast smak!

Tips!
Om ni gillar nötter, rekommenderar jag att ni tillsätter ca 1 dl i smeten. Det blir som pricket över i:et!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar