Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

lördag 14 september 2013

Lax med sparris & ris

Så enkelt, gott och nyttigt!
Det behöver inte vara så komplicerat för att göra god och nyttig mat, bara man har små förberedelser innan.
Som i det här fallet tog jag upp två frusna laxbitar kvällen innan, för att spara eventuell tid för vad som komma skulle.

2 potioner
Ugn 200 grader

2 laxfilé bitar
6st gröna sparrisar
2 stora champinjoner
4st plommontomater

2 potioner ris
1 morot
1dl purjolök
Salt & peppar

Starta ugnen, och lägg laxen i en ugnsäker form med lite ringlad rapsolja. Krydda laxen lätt med salt och peppar efter smak. Lägg även i sparrisen, champinjonerna och tomaterna i formen och rätt in i ugnen.
Koka upp vattnet till riset, och medan du väntar på det river du ner moroten och skär lite purjolök som du sedan lägger i vattnet tillsammans med riset.
Mitt ris kokade i 20min, alltså tog den här rätten cirka 30min att tillaga, för när riset var klart var även laxen klar!
Servera med lite romsås.

Snabbt och enkelt!
Tips på hemmagjord romsås kommer senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar