Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

torsdag 12 september 2013

Patriks nyttiga bröd

Ja, varför det blev Patriks nyttiga bröd, är för att det var han som bakade det till oss när vi bodde ihop under utbildningstiden till badmästare, så eftersom han introducerade det till mig, döper jag det till hans bröd!

Detta ger 2 brödformar 1 1/2 liter.
Obs! Glöm inte bakplåtspapper till formarna!
Ugn 200grader

9 dl filmjölk
2 dl mörk sirap
2 dl vetekross
2 dl rågkross
2 dl havregryn
5 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
2 tsk salt
3 tsk bakpulver
3 tsk bikarbonat

Valfri kryddning:
3 tsk brödkryddor
1 dl hasselnötter
1 dl torkade fikon
1 dl russin
Eller något annat du tycker om? Valnötter? Aprikos?

Blanda först filmjölk och sirap ihop. Sedan blandar du alla torrvaror tillsammans innan ni häller det i filmjölksblandingen.
Lägg i bakplåtspapper i brödformarna så de sticker utanför kanten och klicka sedan ner smeten!
Grädda längst ner i ugnen i ungefär 45min-1h, det kan variera från ugn till ugn, så när ni tror den är klar, skär brödet på mitten och kolla så det inte är degigt i mitten, för då får ni ta in den i ytterligare några minuter.

Lycka till och ät gott & nyttigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar