Gillar du att tillbringa tid i köket? Då har jag några härliga tips till er!
Jag kommer bjuda er på olika recept, båda matlagning och desserter, för att ge er nya ideér. Jag lånar de flesta recept som kommer att läggas ut här, men med vissa små ändringar som gör att det blir mer a la Mia style!

onsdag 25 september 2013

Mos/kräm av höstens fina äpplen

Förra året när jag och min fru precis hade flyttat in till våran fina lägenhet, tog vi oss en del promenader och fann på ett ställe mängder med äpplen som bara låg på marken till ingen nytta under sina träd. Vi tog oss därför friheten till att plocka och åt hur många som helst av dem! Super goda.

I år plockar vi dem igen, och nu ville jag göra något mer av dem, (mer än bara äpplepaj!) och hittade därför det här enkla goda receptet att göra mos (eller kräm);

1 kg äpple
1-2 dl vatten
1dl stevia/strösocker

Skala och kärna ur äpplena och lägg dem i en kastrull med kallt vatten, då blir dem inte mörknar. Koka upp på svag värme och häll i sockret. Sedan finns det två alternativ...

- Ha kvar äpplena i kastrullen och mosa dem med en potatismospress för att sedan köra det sista med stavmixer till en fin och jämnt mos.

Eller...

- Häll de mjuka äpplena i en matberedare och mixa.

Sedan häller du bara upp moset i burkar när det kallnat något. Med det här receptet kan du frysa in moset direkt och har en hållbarhet i ett helt år. I kylskåpet kan det bara stå i cirka 1-2 veckor.

Vill du göra en kräm följer du samma recept med tillsätter t. ex. kanel för att få mer smak!
Lycka till & Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar